Photo: DefJam

Musikkens rødder er en musikarkæologisk podcastserie, der undersøger hvilke rytmer, ord og inspirationskilder, som de store musikfænomener står på skuldrene af. I håbet om at finde ud af hvorfor den musik vi alle sammen kender, lyder som den gør. Vi tager lytteren med på en kort rejse, der begynder et sted vi alle kender og fører lytteren et sted hen, de ikke vidste de havde lyst til at besøge. Musikkens Rødder er produceret i samarbejde med Heartbeats og Volume

Subscribe

Forlist drivgods banede vejen for moderne popmusik

Du kender helt sikkert kæmpehittet ”Despacito” af Luis Fonsi og Daddy Yankee, der med tropiske beats, latineramerikanske vibes og fængende omkvæd, lyder af ren sommer. Sangen er en af de mest streamede nogensinde med over 5 milliarder afspilninger på Youtube på bare et år. Musikkens vibes trækker dog tråde til en knap så solrig tid i den latinamerikanske historie, hvor Columbus’ slave- og handelsskibe dominerede kontinentet. Blandt våben og handelsvarer medbragte europæerne nye musikinstrumenter som harmonikaen. Mødet mellem de lokale og europæernes instrumenter skulle senere vise sig at være utrolig betydningsfuldt for nutidens popmusik. De frigjorte slaver satte harmonika til deres rituelle sange og danse, og hermed opstod den første cumbia ifølge gamle folkesagn.

Den latinamerikanske musikkultur kan betragtes, som at være en smeltedigel af mange musikgenrer og stilarter. Luis Fonsi og Daddy Yankee fra Puerto Rico har ført denne tradition videre, da de skrev hittet ”Despacito”. Sangen indeholder nemlig både elementer fra house, hiphop, dancehall, cumbia og reggaeton. Dyk ned i nummeret og opdag de mange inspirationskilder.

Photo: DefJam

Dembow rytmer på verdensscenen

Justin Bieber forelskede sig i ”Despacito” efter at have hørt det på en colombiansk natklub, og han tog som bekendt nummeret til sig senere. ”Despacito” er dog ikke det eneste nummer, hvor canadiske Justin Bieber har ladet sig inspirere af den latinamerikanske musikkultur. På hans egen single ”Sorry” kan man for eksempel høre ”dembow”-beatet fra reggaeton som et gennemgående element.

Photo: Junglelyd (Press)

Århusianske Junglelyd

På den danske musikscene har vi det århusianske band Junglelyd, som har taget de latinamerikanske hofterytmer til sig. Junglelyd mestrer lyden af tropisk bas og cumbia, som gør det svært ikke at svaje med til musikken. Deres tropiske lyd har bragt dem helt til Ghana, hvor de har spillet på den ghanesiske Green Festival. Det ghanesiske medie Daily Graphic skrev rosende om det danske bands optræden:

The Junglelyd band, which included Ghanaian drummer Siisi France, mesmerised the audience with their multi-flavoured tunes which included rhythms from northern Ghana.

Vi anbefaler, at du lytter til nummeret ”Kambo”, og lader de latinamerikanske cumbia-rytmer fylde dine øregange: