Photo: Sony Music

Musikkens rødder er en musikarkæologisk podcastserie, der undersøger hvilke rytmer, ord og inspirationskilder, som de store musikfænomener står på skuldrene af. I håbet om at finde ud af hvorfor den musik vi alle sammen kender, lyder som den gør. Vi tager lytteren med på en kort rejse, der begynder et sted vi alle kender og fører lytteren et sted hen, de ikke vidste de havde lyst til at besøge. Musikkens Rødder er produceret i samarbejde med Heartbeats og Volume

Subscribe

Dancehall - fra undergrund til hitlisterne

Dancehall genren har oplevet en stor fremgang på den danske musikscene og radiohitlisterne de sidste par år. Kunstnere som Kesi, Gili, Sivas, Raske Penge, Topgunn, EaggerStunn og Klumben har alle været i tung rotation med hver deres variation af dancehall. Men sådan har det ikke altid været, at dansk dancehall fylder i mediebilledet. Dancehall genren er faktisk en rimelig ny opfindelse, når vi taler musikgenrer, men dens rødder kan spores tilbage til Jamaica.

 

Dancehall er en videreudvikling af reggaemusikken fra Jamaica, som opstod, da lokale musikere på Jamaica begyndte at spillede deres sange på hjemmelavede højtalersystemer. De kaldte dem for ”sound systems”. De hjemmebyggede sound systems var mobile, og på den måde kunne de rejse rundt på øen og spille op til dans. Festerne trak hurtigt flere hundrede mennesker, og dermed var dancehall genren født. Lyt her til den ikoniske jamaicanske dancehall musiker Wayne Smith med ”Under Mi Sleng Teng”, som oprindeligt blev udgivet i 1985 og betegnes som den først dancehall sang.

Photo: Per Lange

Tidlig jamaicansk inspiration

Jamaicansk inspireret musik ramte også Danmark i 80’erne, hvor Især Laid Back og Gnags var bannerfører med de respektive hits ”Sunshine Reggae” og ”Vilde kaniner”. Begge sange udkom på samme tid, hvor de jamaicanske musikere eksperimenterede med den nye dancehall genre. De danske hits var dog langt mere poleret og velproduceret, end det som jamaicanerne spillede på deres sound systems.

Photo: Sony Music

Dansk dancehall

Der skulle gå yderligere 20 år, før dancehall bed sig fast i det danske musiklandskab. Natasja og Bikstok Røgsystem var de første til at bryde igennem i radioen med dancehall inspireret musik. Siden har det danske dancehall-miljø sikkert bevæget sig fra undergrunden og ind på hitlisterne. Med tiden har Klumben og Raske Penge, Kidd og Kesi været med til at skabe en mere poppet retning for dancehall – det vi i dag kender som dansk dancehall. Hvor temaerne i reggae ofte var social ulighed og undertrykkelse, så kom dancehall i stedet til at handle om at score, og hvem der har det største sound system.

Vi anbefaler, at du lytter til Kesis ”Mamacita”, hvor beatet og lyrikkens tematik ikke adskiller sig særlig meget fra den gamle jamaicanske dancehall-stil.